Het begrip Web 2.0 leeft voor mij nog niet zo. Ik was altijd al als lezer/onderzoeker actief op internet. Met begrip e-mail (electronische post destijds) en chatten (via de PC met elkaar praten) was ik in 1988 al in aanraking gekomen bij het computerbedrijf in Utrecht waar ik 1,5 jaar heb gewerkt. Ik ben ook een aantal jaren lid geweest van diverse on-line clubs. Andere toepassingen, zoals foto's bewerken deed ik vanaf 1995 op de computer en eventueel delen deed ik via printen of later e-mail. Bloggen was iets wat andere mensen deden en ik met veel plezier volgde, zowel op zakelijk al persoonlijk vlak. Zelf had ik niet de behoefte om hier iets aan toe te voegen.
Nu ik er een aantal maanden meer en minder mee bezig ben met 23 dingen en aan alles wel even gesnuffeld heb, word ik wel weer steeds nieuwsgieriger. RSS feeds zijn trouwens best leuk, ik heb er een aantal die ik regelmatig controleer op updates, gewoon opgeslagen in de tab feeds, en dat werkt goed. Over de inpact op communicatie en het filteren van de informatie die op mij afkomt heb ik nog niet zo'n beeld voor ogen. Ik denk wel dat uiteindelijk ook voor mijn werkzaamheden genoeg mogelijkheden zijn om deze dingen toe te passen. Een weblog over mijn werk zou ik kunnen delen met diverse collega's. Dit zou de transparantie en vervangbaarheid zeker ten goede komen en een stuk werkdruk wegnemen. RSS zou ik kunnen koppelen aan mijn werkbeschrijvingen of werkafspraken. Het mooiste zou zijn als er een RSS hangt aan "mijn" intranetpagina's. Als ik deze update kunnen alle gebruikers zien dat er nieuwe informatie is, signalering hoeft dan niet meer via e-mail.
F&S heeft Picasa als gemeenschappelijk fotoalbum account. Dit is een leuke toepassing. Verder zie ik het nog niet zo als een individuele of afdelingsbreed promotiemiddel. Het laatste jaarverslag was wel een goed voorbeeld hoe dit afdelings-/bedrijfsbreed kan worden toegepast.
Qua toepassing voor de bibliotheken heb ik al eens gezien dat bibliotheekmedewerkers hun mening geven over gelezen boeken. Vaak zie je ook wel in gastenboeken dat een discussie op gang komt over bepaalde onderwerpen. Zo zijn er vele voorbeelden. Ik denk wel dat je door gebruik te maken van deze middelen meer persoonlijk contact kunt leggen met klanten.
M.
Fijn dat je 23 dingen weer hebt opgepakt Marga! En een uitgebreid denkmoment waarin je aangeeft wat Web 2.0 voor jou betekent. Heel duidelijk verhaal en hopelijk kom je gedurende de cursus nog meer bruikbare sites en tools tegen.
BeantwoordenVerwijderenSucces verder. Gr. Janneke